żywienie

            Do 20 stycznia 2016 r. obowiązywała piramida żywieniowa, która na samym dole miała produkty pełnoziarniste, wyżej warzywa i owoce, następnie produkty mleczne, mięso i na samym szczycie tłuszcze.

            20 stycznia 2016 r. odbył się I Narodowy Kongres Żywieniowy, na którym uczeni z Instytutu Żywienia i Żywności zmienili piramidę. Nowa piramida jest odpowiedzią na zalecenia WHO – Światowej Organizacji Zdrowia.

Obecnie wygląda ona tak:

piramida_z

            Największą zmianą w piramidzie jest awans warzyw i owoców na pierwsze miejsce. Należy spożywać jak najwięcej tych produktów –  połowę tego, co zjadamy w ciągu dnia, a warzywa mają stanowić ¾ tej ilości. Dostarczają one bowiem wielu bezcennych składników (składników mineralnych, witamin, polifenoli) i w istotny sposób zmniejszają zachorowalność na choroby układu krążenia, cukrzycę i nowotwory.

            Całkowicie wykluczono z piramidy białe pieczywo – na rzecz pieczywa i innych produktów zbożowych z tzw. pełnego ziarna, które zajmują drugi poziom piramidy.

            Na trzecim poziomie znalazły się produkty mleczne. Codziennie należy spożywać 2 duże szklanki mleka lub zastąpić je jogurtem, kefirem, maślanką czy serem.

            Dopiero na czwartym poziomie piramidy znalazło się mięso, którego spożycie należy ograniczyć do 0,5 kg tygodniowo. Za to w większych ilościach trzeba jeść ryby, nasiona roślin strączkowych i jaja.

            Na wierzchołku piramidy umieszczono tłuszcze oraz orzechy. Jednak trzeba pamiętać, aby ograniczać spożycie tłuszczów zwierzęcych i zastępować je olejami roślinnymi. Orzechy są także zdrowym źródłem tłuszczu roślinnego i w małych ilościach są bardzo zdrowe dla człowieka.

            Obok piramidy znajduje się przekreślona sól. Sól należy zastępować ziołami.

Lepiej nie używać cukru, a jak już – to w małych ilościach.

            Nieodłącznym elementem piramidy jest woda, której powinno się wypijać co najmniej 1,5 litra dziennie.

            Nowa piramida, poza żywieniem, ukazuje ruch jako warunek zachowania zdrowia i sprawności – co najmniej 30-45 minut dziennie. Łącznie z dobrze zbilansowaną dietą pozwala on zapobiec m.in. niebezpiecznej dla naszego zdrowia nadwadze i otyłości.

            Eksperci podkreślają, że spożywanie zalecanych w piramidzie różnorodnych produktów spożywczych, w odpowiednich ilościach i proporcjach oraz codzienna aktywność fizyczna są kluczem do zachowania zdrowia i dobrego samopoczucia.

Opracowała
Kasia Gdeczyk  kl. 2 TZ
pod kierunkiem mgr inż. Magdaleny Krystowskiej